Boty w sieci – co warto o nich wiedzieć?

0
65
Boty w sieci - co warto o nich wiedzieć?

Czym są boty? Jaki jest cel ich istnienia? Po czym rozpoznać konto zarządzane przez automatyczny program? Czy boty są szkodliwe? Zapraszamy do lektury!

Czym są boty?

Bot to program wykonujący pewne czynności w zastępstwie człowieka. Takie zautomatyzowane konto może udawać ludzkie zachowania i znacznie zaburzyć nie tylko proces promocji w social media, ale i internetowe debaty, ankiety oraz przyczynić się do kreowania różnego rodzaju treści (zarówno pozytywnych, jak i negatywnych) w sieci.

Konto bota (na Facebooku, Instagramie lub Twitterze) jest zarządzane przez zautomatyzowany program i ma na celu wzmacnianie wybranych treści i przekazów, poprzez ich udostępnianie, cytowanie i generowanie sztucznych lajków. Co ciekawe, badania dowiodły, że prawdziwi ludzie generują w sieci jedynie około 50% zasięgu, reszta przypada właśnie na sztuczne oprogramowanie, w tym w większości niestety na tzw. złe boty.

Jak rozpoznać bota w social media?

Aby sprawdzić, czy dane konto jest obsługiwane przez program, można prześledzić:

  • Aktywność bota – według ekspertów 50 postów dziennie sugeruje, że dane konto jest botem. Im większa liczba wpisów, tym bardziej podejrzane jest dane konto
  • Masowe udostępnianie treści – dane konto udostępnia posty, ale nigdy ich nie komentuje? To oznaka, że może być botem!
  • Komercyjna zawartość – dane konto udostępnia jedynie posty o treści reklamowej? Prawdopodobnie jest ono prowadzone przez sztuczny program!
  • Anonimowość – fałszywe konta zawierają bardzo mało prywatnych informacji. Konta – boty często nie posiadają zdjęcia profilowego, nazwy użytkownika oraz opisu.

Czy boty są szkodliwe?

Boty to nieodłączna część internetowego obszaru social media, a także gier video. Rozwiązanie to może służyć dobrym celom – na przykład jest wykorzystywane we wstępnej komunikacji z klientem (chatboty – automatyczni asystenci obsługujący klientów online) lub gdy służy do treningów w grach typu FPP. Obecność botów może jednak stanowić również zagrożenie, w zależności od intencji ich twórców. Zautomatyzowane konta mogą się przyczynić do wykreowania błędnego wizerunku danej firmy lub produktu, manipulowania opinią publiczną oraz wprowadzania użytkowników Internetu w błąd. Surfując po sieci, przeglądając Facebooka, czy Instagrama, warto być ostrożnym i nie dać się manipulacjom stworzonym przez sztuczne konta.